Treceți la conținutul principal

"Chrome" de William Gibson

In fiecare zi ar trebui sa ne bucuram ca lumea nu a ajuns asa de rau ca in distopia asta. Mi-e mai teama de ea decat de "1984".

William Gibson e tatal SF-ului punk.

Lumea lui este una in care toate legaturile care ii unesc pe oameni au disparut:

  • comunitatea de religie a disparut
  • comunitatea de natiune nu mai este, 
  • statul are zero responsabilitati fata de cetateni
  • cultura comuna unificatoare e inlocuita de fiecare in lumea lui
  • familia dispare fiindca e irelevanta in fata presiunilor sociale
  • comunitatea bazata pe cuplu abia mai rasufla
Deja vad de ce leftistii l-au promovat asa de puternic. "No country, no religion" si no family. Vis. 

Rezultatul: dupa sacrificarea legaturilor puternice dintre oameni toti sunt straini, toti sunt singuri, toti sunt mizerabili. 

Bine, dar raman legaturile dintre noi in general ca oameni, zic unii. Dar secretul lui Polichinelle e ca legatura dintre oameni "in general" e cea mai slaba si dispare prima. De exemplu un hacker nu are nici un motiv pentru care sa nu fure toate conturile africane prost securizate, provocand milioane de morti prin foamete.

Raman doar doua motivatii de a actiona in comun:
  • tehnologia
  • banii castigati din ea
Pentru asta, se formeaza grupuri de experti care isi pun la comun eforturile ca sa fure/creeze cate o tehnologie de varf. Cand reusesc, fac rost de milioane/miliarde. Dar banii nu dureaza, pentru ca viteza de dezvoltare a tehnologiei e deja incredibila, si orice au fi realizat va fi irelevant in 2 ani. Cam ca in lumea startup-urilor de azi.

Asa ca victoriosii cheltuiesc banii pe operatii de schimbari de sex. sau isi implanteaza dinti de lup. sau alte schimbari corporale. "Investeste in tine", pentru ca in jurul tau oricum e pustiu.

In majoritatea povestirilor ca sa invinga respectivii isi sacrifica una din legaturile de comunitate pomenite mai sus. De exemplu, unul isi distruge iubita, ca sa castige un campionat de e-sports. Si dupa ce isi distrug umanitatea, sunt tristi fiindca realizeaza ca ce au pierdut era singurul lucru care dadea sens victoriei.

Cei care traiesc in bande sunt de fapt privilegiatii acestui univers. Exista multe bande, fiecare cu costum si obiceiurile comune. Ele nu produc salturi tehnologice, dar sunt singurul punct de stabilitate, si probabil motivul pentru care lumea lui Gibson poate spera la un viitor.

Ce este fain este stilul excelent. Ideile noi care clar merita discutie. Universul este absolut unic. Recomand, face parte din temelia SF-ului modern.

Dar in fiecare zi ma bucur ca nu traiesc (inca) in el.


Comentarii

  1. William Gibson a introdus in lumea imaginata de el si unele elemente vechi, arhaice, de natura magico-religioasa. Ma refer, bineinteles, in principal la partea ce tine de voodoo/vodou din "Count Zero" si "Mona Lisa Overdrive".
    Dar Gibson nu s-a oprit cu asta doar in cazul celor doua carti mentionate mai sus, ci a mai introdus elemente similare si prin alte carti de-ale lui, de exemplu in "Spook Country", unde de data asta a introdus elemente ce tin de Santeria cubaneza.

    Faza interesanta este ca si in cazul asta Gibson a prezis cumva in mod destul de corect ceva ce chiar se intampla in societatea occidentala actuala(si nu numai, pentru ca si la rusi este vizibil fenomenul). Si anume, pe masura ce crestinismul institutionalizat a intrat in declin, multi oameni au inceput sa se reorienteze la inceput catre religiile si practicile meditative orientale(asta in mod foarte vizibil mai ales din anii '60 incoace) si, mai recent, catre credinte si practici de tip samanic si/sau chiar "vrajitoresc".
    Daca stii pe unde sa te uiti, poti vedea ca in prezent se manifesta chiar o explozie a interesului pentru chestii din astea mai oculte, totul foarte la vedere comparativ cu situatia din deceniile trecute cand lucrurile astea se petreceau intr-un underground mai putin vizibil pentru oricine.
    De mai multi ani incoace se publica in draci(pun intended :) ) traduceri de grimoare altadata greu de gasit doar sub forma de manuscrise prin bibliotecile universitatilor, muzeelor sau chiar manastirilor. Iar unele activitati si practici au ajuns inclusiv sa apara descrise prin mass media mainstream - vezi un exemplu aici:

    https://www.newsweek.com/witches-hex-brett-kavanaugh-hope-cause-suffering-gop-donald-trump-1181543

    Apropo, practicile astea magice sau religios-magice(cazul Santeriei, Voodoo-ului sau al altor sisteme din astea afro-caraibiene care sunt sisteme religioase in sine, chiar daca includ multe practici de tip magic) au drept trasaturi caracteristice tocmai un puternic caracter tranzactional si un accent puternic pe obiective ce tin de rezolvarea problemelor ce tin de lumea mundana(cam ce discutam si in comentariile scrise in legatura cu alt articol de pe blogul tau).

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Cultura i-a ridicat pe suedezi, nu socialismul

Exista acest articol, care spune ca urmasii suedezilor imigrati in secolul 19 in America sunt mai bogati decat americanii. Si acolo unde 13% din americani traiesc in saracie, doar 6% din suedezii americani sunt saraci. https://www.commentarymagazine.com/articles/the-cold-truth-about-sweden/ Asta inseamna ca succesul lor nu se datoreaza sistemului cu elemente de stanga, ci culturii suedeze preexistente. Principala diferenta in nordul Europei este ca fermierii trebuiau sa munceasca de le sareau capacele ca sa supravietuiasca. In timp, cei lenesi au disparut pe cale naturala si s-a format o foarte puternica etica a muncii. In America, imigrantii suedezi au fost vazuti drept foarte muncitori, si apreciati pentru ca nu minteau.  Bine, au trecut si ei printr-o faza in care isi luau suturi in cur, ca orice alta minoritate care nu se integreaza suficient de rapid. Dar au depasit-o. Stanga americana admira foarte mult Suedia, pentru ca avea atatea masuri de stanga si parea ca din ...

"At the mountains of madness" de HP Lovecraft

Lovecraft e in stuatia ciudata in care daca citesti carti in engleza, atunci e clar, el e jumatate din domeniul Horror, iar daca nu, probabil nu ai auzit de el niciodata. "In Muntii Nebuniei" e una din cele mai clare si la obiect povestiri. O echipa de exploratori ajunsi in Antarctica descopera ca gheata s-a topit intr-un loc si un oras ciclopic a iesit la lumina. Zidurile imense nu seamana cu nici o arhitectura cunoscuta. Cu cat patrund mai in interior, cu atat isi dau seama ca nimic din ce e acolo nu e uman. Descopera treptat ca acolo e un oras care exista dinainte de inceputurile vietii pe Terra, cu implicatia ca ei au creat viata pe Terra. Insa si-au consumat energia in lupta cu creaturile create pentru a ii servi, niste chestii imense care puteau fi orice, copia orice, si alti inamici din spatiu le-au dat lovitura finala, ingropandu-i in gheata. Motiv pentru care viata pe Pamant a evoluat mai departe fara interventia lor. Dar acum orasul a iesit la suprafata si ult...

S-a descoperit de ce femeile traiesc mai mult decat barbatii

Teoria era ca barbatii isi asuma mai multe riscuri, merg la razboi, se bat, etc. Chestia asta, pe care o aminteste sii Jordan Peterson, exista, dar nu e factorul decisiv. Un studiu recent a studiat nu doar oamenii, ci si animalele, si a gasit care e legea intregii naturi, si e a naibii de simplu: genetica. Sexul care are doi cromozomi identici intotdeauna traieste mai mult. Daca o gena dintr-un cromozom se strica (de exemplu din cauza batranetii), celula are sanse sa gaseasca informatia necesara in cromozomul identic, care joaca rol de backup. La oameni, femeia are cromozomii XX.  Barbatii au cromozomii XY, si de aceea sunt dezavantajati, imbatranesc si mor mai repede. Chestia e ca la unele animale e invers. De exemplu la gaini, cocosul are cromozomii dubli, iar femela simpli. Si cocosii traiesc mai mult decat gainile, desi sunt mai agitati, se bat mult mai des si au o viata mai violenta. Cei doi cromozomi care se pot repara reciproc inclina mai mult balanta decat toti ...